Cercar en aquest blog

dijous, 29 d’octubre del 2015

El Paó de Carles Llobet Busquets

dibuixos claudi




Recullo la notícia sobre l'exposició del plafó decoratiu "Paó" de Carles Llobet Busquets al Museu d'Art Jaume Morera de Lleida.


El Museu d’Art Jaume Morera exposa des d’aquesta setmana a les seves sales d’exposició de la col.lecció el plafó decoratiu Paó (c. 1900) de Carles Llobet Busquets, segona obra que protagonitza el cicle d’exposicions Constel·lacions, una sèrie de mostres de petit format que pretenen aprofundir en la valoració d’algunes de les peces més significatives de la col·lecció del Museu. Aquesta peça és també una de les obres que formen part del llegat Carles Llobet Raurich, una part del qual esdevé testimoni de la labor del seu pare, Carles Llobet Busquets, en la confecció d’elements i productes gràfics i ornamentals en l’àmbit de les arts decoratives del Modernisme català.


Carles Llobet Busquets (Lleida, 1857 – Barcelona, 1927) fou un pintor, decorador i escenògraf que va desenvolupar una intensa activitat artística en el món de les arts gràfiques i decoratives durant l’època del Modernisme. El 1896 entra en contacte amb els tallers d’arts gràfiques i enquadernacions industrials d’Hermenegildo Miralles, i un any més tard passa a ocupar-ne la plaça de dibuixant – director artístic, moment a partir del qual s’encarregarà dels dissenys i dibuixos de la major part dels nombrosos i variats treballs gràfics de la indústria, com ara tapes per a enquadernacions, rajoles d’imitació, cartells, etiquetes comercials, cromos o estampes i impresos de tot tipus.


El plafó decoratiu Paó (c. 1900) constitueix un dels pocs testimonis que s’han conservat avui en dia de les rajoles d’imitació, un procediment inventat i patentat per l’industrial Hermenegildo Miralles, que permetia, gràcies a l’aplicació de les arts gràfiques, produir rajoles de cartró pedra que imitaven perfectament la ceràmica majòlica i que s’utilitzaren com una solució econòmica per a projectes decoratius d’interiors de tota mena. En aquest sentit, Llobet Busquets va elaborar dissenys per a les rajoles d’imitació de diferents estils, d’acord amb la moda de l’època (hispanoàrabs, majòliques castellanes i catalanes antigues, renaixentistes…) i amb els motius distintius del Modernisme, com el món floral o les aus del paradís —el paó va ser una de les més recurrents de la iconografia modernista internacional, estètica profundament influenciada per l’art japonès. L’acabat perfecte i la versatilitat d’aquestes rajoles van portar Llobet Busquets a col·laborar amb arquitectes de renom, com ara Josep Puig i Cadafalch, Antoni Gaudí o Andreu Audet, en la decoració interior d’alguns dels seus projectes de l’Eixample barceloní, construccions on totes les arts s’integraven en composicions summament ornamentades, fins al més mínim detall.


L’obra es podrà visitar a les sales del Museu fins el proper 31 de gener de 2016.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada