Cercar en aquest blog

dissabte, 15 d’octubre del 2011

Jóhannes Sveinsson

La meva jovenívola estada, durant tres mesos, a Islàndia, en viatge iniciàtic d'objectius econòmics, tot i l'aventura implícita corresponent, va fer que tingui sempre una tendència natural a interessar-me per a qualsevol cosa relacionada amb aquesta dura i atractiva illa vikinga, motiu per el qual, em plau parlar avui del pintor Jóhannes Sveinsson, més conegut per Kjarval, i també perqué va néixer en un 15 d'octubre, com avui, però de 1885, per morir finalment el 13 d'abril de 1972.


Kjarval, un dels pintors més famosos d'Islàndia, va ser un personatge bohemi que vivia sovint al día, de forma precària i lliure, centrat en la seva passió per la pintura, tot i que és també l'autor del llibre "Grjot" (Roca). Durant un temps es va estblir a la colònia d'artistes de Húsafell, després d'haver-se format com a artista a Reykjavík i Copenhaguen, amb breus estades a Itàlia, Anglaterra i França.

  
Com altres pintors nòrdics, Jóhannes Sveinsson, va sentir-se atret per la geografia particular de la seva terra, captant en el seus paisatges tota la força d'aquell territori d'esquerpa bellesa, de la mateixa manera que va reconstruïr, plasticament, tot el ric folklore islandès, farcit d'habituals èssers fantàstics, com ara elfs i trolls.

  
Quan jo vaig ser a Islàndia, treballant en el port de Reykjavíc i en un escorxador d'una petita població del sud del país anomenada Höfn, no vaig tenir temps per altra cosa que per centrar-me en la feina que em corresponia, limitant-me a gaudir de la bellesa d'aquell paisatge en els moments d'oci, alié totalment a d'altres encants culturals, entre els quals, l'obra de Kjarval, que desconeixia aleshores i, confesso, que fins avui mateix, quan, navegant per internet, he descobert la seva presència i el seu món.


És molt possible que, sense n'hi fixar-mi, rebés, entre els bitllets de la meva paga setmanal, algun d'aquells de 2.000 corones islandeses que porten imprès el retrat de Jóhannes Sveinsson al costat d'algunes de les seves pintures a l'oli, com a demostració de la seva gran categoria com a un dels pintors més famosos d'Islàndia.


L'any 1950 es va publicar un llibre sobre Kjarval amb textos de Halldór Laxness i 80 reproduccions de les seves obres.


Prometo publicament que, si algun dia torno a Islàndia, faré el possible, si no hi vaig per feina (cosa improbable, ara), per veure les obres de Jóhannes Sveinsson que s'exposen en museus de Reykjavíc i Borgarfjordur.

http://es.wikipedia.org/wiki/J%C3%B3hannes_Sveinsson_Kjarval

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada